- O OBČINI
- OBČINSKA UPRAVA
- ORGANI OBČINE
- E-OBČINA
- NOVICE IN OBJAVE
- KONTAKTI
- TURIZEM
V naših prispevkih smo že večkrat spoznali, kako inovativni so bili skozi zgodovino prebivalci naših krajev. Tudi tokrat vam predstavljamo »izum«, ki v svetovnem merilu velja za začetnika tovrstnih sistemov – gre namreč za idrijski lauf.
Idrijski lauf je gozdna železnica, ki so jo nekoč uporabljali za oskrbovanje idrijskega rudnika z lesom. Da se je ta oblika transporta lesa prvič pojavila prav pri nas, torej ni tako presenetljivo, saj je idrijski rudnik v procesu predelovanja rude potreboval izredno velike količine lesa. Ko te surovine ni bilo več mogoče dobiti v neposredni bližini Idrije, so za transport pričeli uporabljati sistem klavž. Ko je lesa pričelo zmanjkovati tudi v bližini klavž, so posegli v notranjost gozdov in tako leta 1820 na pobudo in idejo idrijskega nadgozdarja Jettmarja vpeljali prav posebno gozdno železnico, da bi olajšali sicer dolgotrajno in težavno spravilo lesa do vodnih strug.
Lauf je bil izdelan po zgledu jamske proge v rudniku ter je prvotno imel lesene tirnice in lesene vozičke. V sredini 19. stoletja so napravo močno izboljšali, precej povečali širino tirnic in jih okovali s pločevino, prav tako pa so izboljšali in povečali vozičke. Les so na vozičke, t. i. regljače, naložili v dolžini dveh do treh metrov, skupno pa do 1 m3. Vozički so imeli kovinske osi, kolesa, spredaj tudi zavoro.
Sprva je bila železnica speljana kar po tleh in je tekla po bukovih polenih, od leta 1853 dalje pa so tirnice polagali na trdno grajene lesene kobile, vzporedno s tirnicami pa so ležale deske, po katerih je stopal vozač – regljač. Delo je hkrati opravljalo do 30 regljačev. S kobilami so uspeli premostiti zelo valovit teren, tako da je lauf ponekod potekal kar 15 metrov nad tlemi. Padec tirnic je povprečno znašal 2,5 %, največ pa 3 %. Tirnice so zdržale uporabo do šest let, potem pa so jih predelali v drva.
Lauf je zaradi opustitve klavž leta 1926 po 106 letih prenehal z obratovanjem, lahko pa smo ponosni na dejstvo, da je bila to po doslej znanih podatkih prva železnica, namenjena spravilu lesa, na svetu. Simbolno predstavitev laufa si lahko ogledate tudi v živo v Krajinskem parku Zgornja Idrijca, če se od Lajšta podate naprej ob reki Idrijci.
Foto: Geopark Idrija
Viri: Kavčič, J.: Spomeniško rekonstruirana idrijska gozdna železnica »lauf« (Komunitator št. 33); Zavod za gozdove Slovenije; Geopark Idrija