- O OBČINI
- OBČINSKA UPRAVA
- ORGANI OBČINE
- E-OBČINA
- NOVICE IN OBJAVE
- KONTAKTI
- TURIZEM
Čeprav nam trenutno spomladansko vreme nekoliko nagaja, verjamemo, da bodo kmalu spet nastopile priložnosti, da se podamo v naravo, zato imamo tokrat za vas ponovno namig za pohodniški izlet v idrijski občini. Tokrat vam predstavljamo pot po feldbanu.
Ko je avgusta 1916 italijanska vojska avstro-ogrske vojake prisilila k umiku na levi breg Soče, je s tem prekinila njihovo oskrbo po železnici Baške grape. Avstro-ogrska vojska je zato potrebovala dodatne poti oskrbe in je v izredno hitrem času zgradila nove odseke feldbanov - vojaških ozkotirnih železnic. Bojišče so tako povezali z železniško postajo južne železnice v Dolnjem Logatcu, kjer je bilo večje vojaško skladišče.
Feldban je od Logatca do Godoviča potekal po cesti, od postaje v Godoviču pa se je proga nadaljevala v smeri proti Črnemu Vrhu in se razdelila na dva kraka: prvi je potekal skozi Črni Vrh in Zadlog proti Lokvam in je bil dolg 56 km, drugi pa proti Idriji. Tega so v letu 1917 podaljšali do Straže in po predvidevanjih do Dolenje Trebuše ter je v celoti meril 55 km.
Pri gradnji so poskušali progo železnice čim bolj prilagoditi obstoječemu terenu, tire so polagali tudi na ali poleg obstoječih cest. Na zahtevnejših mestih so gradili nasipe, podporne zidove, lesene mostove, useke in predore. Dnevno so zgradili tudi okrog 2 km proge.
Dvanajstkilometrski odsek od Godoviča do Idrije, ki je premagal višinsko razliko 300 m, so zgradili v neverjetno hitrem času, od 1. do 30. septembra 1916. Železnico so večinoma gradili ruski in drugi vojni ujetniki, izgradnja pa je bila zaradi terena zelo zahtevna, tako da so morali nekje izkopati celo tunel, grape so premagali z mostički, za obračališče (veksl) pa so zgradili manjši viadukt. Vožnja po feldbanu od Idrije do Godoviča je trajala tri ure.
Po izgradnji je trasa je obratovala noč in dan, brez predpisanega voznega reda in odmerjenih postankov, ustavljala se je po potrebi. S feldbanom so prevažali vojaško opremo, živila, vojno pošto, sanitetni material in ranjence, življenjske potrebščine za oskrbo prebivalstva, občasno tudi primorske begunce ter jeklenke živega srebra. Feldban je sicer obratoval dobro leto dni, od julija 1916 do oktobra 1917.
Ostanke proge, ki je potekala med Godovičem in Idrijo si lahko ogledate še danes, saj je po trasi urejena pohodniška pot, ki je bila pred kratkim ponovno očiščena. Pot je sicer označena kot zahtevna, dolga je 10 km, čas hoje pa je ocenjen na 3 ure. Več informacij najdete na povezavi:https://tinyurl.com/j639p44r
Če želite o Feldbanu še kakšno dodatno informacijo, pa je na voljo tudi zgibanka na povezavi:Zgibanka.
(Vir: Geopark Idrija)